Hopp over navigering
Innstillingene dine er nå lagret.
Du kan når som helst endre keep in touch dine i kontaktdelen i Din Dyson. Hvis du har en Din Dyson-konto, kan du logge deg på under for å administrere alle kontaktalternativene (inkludert telefon, SMS og post).

/content/dam/contentfragment/dyson/prospect-capture/no/nb_no/prospect-capture-gobal-cf

Slik bruker du din Dyson 360 Vis Nav™ robotstøvsuger

Ofte stilte spørsmål om konfigurering og tilkobling

Hva kan forårsake tilkoblingsfeil? Hvordan kan jeg løse disse problemene hjemme?

Sveip opp fra hovedmenyen. Velg Wi-Fi-symbolet. Her får du mer informasjon som for eksempel om roboten er koblet til ruteren din, internett og Dyson-skyen, og om signalstyrken. 

Hvis det er problemer med tilkoblingen, kan du sjekke om det trådløse nettverket fungerer med andre enheter. Hvis det gjør det, kan du oppdatere tilkoblingen i appen. Hvis det ikke virker, kan du slå roboten av og på igjen.

Hva betyr "tilbake til start"?

Det betyr at roboten din går tilbake til ladestasjonen eller til startposisjonen for rengjøringen (hvis den ikke startet fra ladestasjonen).

Hvorfor har ikke roboten fullført rengjøringen?

Hvis roboten møter en hindring mens den gjør rent, forteller skjermen mer utfyllende om dette, og animasjoner hjelper deg med løse problemet. Appen kan søke etter feil om nødvendig.

Hva skal jeg gjøre hvis roboten oppfører seg merkelig eller har problemer med å gå tilbake til ladestasjonen?

Dette kan skje hvis roboten plukkes opp på et sted og flyttes til et annet, hvis lyssettingen har forandret seg vesentlig, eller hvis roboten ikke kan se godt nok til at den klarer å orientere seg. Roboten prøver først å kjenne igjen hvor den er ved å gjøre rent områder i nærheten av der den vet den var sist. Hvis den ikke lykkes med dette, vil den prøve å rengjøre i et tilfeldig mønster for å se om den kjenner igjen et område.

Hvis roboten din ikke klarer å kjenne seg igjen, kan du sette roboten på pause, finne ut hvor det er nok lys, tørke av robotens kamera og sensorer med en tørr klut som ikke loer, og deretter sette den et sted du vet den har gjort rent før (for eksempel foran ladestasjonen). Roboten bør nå kunne kjenne seg igjen og fortsette rengjøringen. 

Hvorfor har ikke roboten gjort rent hele rommet når den sier at rengjøringen er fullført, og den har klart å komme tilbake til ladestasjonen?

Roboten prøver alltid å gjøre rent alle områder den har tilgang til. Tørk av sensorene med en tørr klut som ikke loer. Sørg for at det området roboten ikke har rengjort er tilgjengelig via en vei som er 50 cm bred uten hindringer. 

Hvis dette skjer flere ganger, kan du vurdere å flytte ladestasjonen til et mer sentralt sted i hjemmet ditt eller prøve å kartlegge hjemmet ditt på nytt (spesielt hvis du har gjort forandringer siden du gjorde det sist). 

Ofte stilte spørsmål om kartleggingsprosessen

Hva må jeg gjøre før jeg starter kartleggingen?

Før kartlegging må du fjerne løse gjenstander fra gulvet og åpne dører mellom rom. Du må også laste ned MyDyson™-appen i smarttelefonen din og koble roboten til appen. 

Hvorfor kartlegger roboten på den måten den gjør?

Roboten jobber i spiralmønster og passer på at den systematisk dekker hele gulvet i hjemmet ditt. Ikke bli bekymret hvis du synes den beveger seg merkelig, den holder bare på å lære seg hvordan hjemmet ditt ser ut. Hvis roboten din støter borti noe som er for lite til at den kan kjenne det igjen, er den forsiktig, slik at den ikke gjør skade. 

Hvor lang tid bruker den på kartleggingen?

Tiden avhenger av hvor stort gulvet er. Ingeniørene våre regner med at roboten dekker cirka 50 m² gulvflate på en time, så det kan ta noen timer avhengig av hvor stort hjemmet ditt er. Roboten blir kjent med hjemmet ditt i et systematisk spiralmønster, slik at renholdet skjer mer effektivt i det lange løp.

Kan jeg lage kart over flere gulv i hjemmet mitt?

Ja, du trenger bare å starte kartleggingen med roboten i en ladestasjon. Du kan kjøpe flere ladestasjoner og ladere på nettsiden vår. Hvis du har behov for det, kan du også flytte ladestasjonen til gulvet du ønsker å kartlegge. Kartleggingen skjer som vanlig, og du kan navngi kartet for å skille mellom gulvene. Du kan dele opp hvert kart som vanlig i rom og soner slik at du kan tilpasse renholdet individuelt.  

Hvorfor støvsuger ikke roboten min mens den kartlegger?

Roboten er designet for å slå av børsterullen og støvsugermotoren mens den kartlegger. Dette for å spare batteriet. På den måten kartlegger den raskere og dekker større avstander under kartleggingprosessen. 

Hva gjør jeg hvis roboten setter seg fast?

Bare fjern roboten fra hindringen, og følg instruksjonene på robotskjermen for å fortsette kartleggingen.

Hva hvis roboten har lavt batteri?

Hvis roboten har lavt batteri, går den tilbake til ladestasjonen for å lade. Deretter fortsetter den kartleggingen der den sluttet.

Skal jeg begynne på nytt hvis roboten går seg bort under kartleggingen?

Ja, roboten trenger et fullstendig og nøyaktig kart over hjemmet ditt. Så hvis det oppstår problemer under kartleggingen, er det best å begynne på nytt.

Ofte stilte spørsmål om robotens kart

Hvorfor gjorde ikke roboten seg ferdig med kartleggingen?

Det kan hende den ble avbrutt, eller at noe blokkerte veien, slik at den ikke kunne fortsette kartleggingen. Det kan også hende at roboten gikk tilbake til ladestasjonen for å lade, men at den ikke fikk mulighet til å fortsette med kartleggingen da den var ferdig ladet.

Hvis roboten din har gått glipp av noen områder i hjemmet ditt, anbefaler vi at du kartlegger hjemmet ditt på nytt for å oppnå best mulig ytelse.

Hvorfor er ikke kartet mitt mer detaljert?

Ingeniørene våre ville at roboten skulle være enkel å bruke, og derfor er kartet du ser forenklet slik at det ligner en plantegning. Det ferdige kartet som lagres i robotens minne, og som den navigerer etter, er mer komplekst. Når roboten har fullført en rengjøring, får du altså se et litt mer detaljert kart i appen som viser nøyaktig hvor den har rengjort.

Kan jeg legge til et område i kartet, eller må jeg lage kartet på nytt?

Det er bedre å lage et fullstendig kart over hjemmet ditt fra begynnelsen for å sørge for pålitelig rengjøring. Men roboten legger også nye områder til kartet som den oppdager under rengjøring.

Ofte stilte spørsmål om vedlikehold av roboten

Hvis jeg er nødt til å flytte roboten, hvordan gjør jeg det?

Roboten har et praktisk bærehåndtak bak, over syklonene. Bruk dette til å løfte og bære roboten dit du ønsker.

Jeg visste ikke at jeg ikke skal bruke flytende rengjøringsmidler på roboten. Har jeg ødelagt maskinen?

Roboten skal ikke brukes med flytende rengjøringsmidler. Noen inneholder slipemidler som kan ripe opp optiske deler, og andre har kjemikalier som kan bryte ned plast. Sjekk om roboten har fått skader, hvis det er brukt flytende rengjøringsmidler.

Det er masse lo i beholderen på roboten etter rengjøring. Er alt virkelig støv eller støvsugeren den opp hele teppet mitt?

Det kan hende du opplever at roboten tar opp mer støv og smuss sammenlignet med andre støvsugere, spesielt noen av de første gangene du bruker den. Det er fordi den suger kraftig og beveger seg saktere enn vi gjør, slik at den tar opp mer. Hvis du er bekymret for teppene dine, kan du tenke på at alle tepper sakte brytes ned og mister fibre over tid. Dette gjelder spesielt nye tepper, slik at roboten tar bort disse løse fibrene, på samme måte som andre støvsugere. 

Hva skal jeg gjøre hvis lo setter seg fast i hjulene eller beholderen?

Du bør fjerne lo fra hjulene og beholderen for å opprettholde ytelsen.

Hva skal jeg gjøre hvis hår setter seg fast i børsterullen?

Hvis hår setter seg fast i den roterende børsterullen, bør dette fjernes for å være sikker på at roboten kan kjøre og bevege seg fritt. Du kan ta bort børsterullen fra maskinen for å gjøre dette enklere. Du finner instruksjoner om dette i videoen «Vasking av børsterullen» over.